Wednesday, January 14, 2015

Resepi simpanan

Assalamualaikum n salam 1 Malaysia

Hai hai semua..ini resepi yg Acik sgt2 nk Cuba tp lom ada kesempatan..dari takut2 hilang tempek kat blog lu...heheheee... Tq pd Kak Azie

Red Velvet Cheese Brownies

Oleh: Azie Kitchen


Bahan bahan:

2 1/2 cawan all-purpose flour

1 sk garam 

2 sb cocoa powder 

1 1/3 cwn vegetable oil (atau 113gm mentega - dicairkan)

1 cwn buttermilk - suhu bilik (atau 1sb jus lemon + 1 cwn susu)

1 sb red food colouring

1 sk vanilla extract

2 biji telur gred A - suhu bilik (saya guna 2 saiz B jer)

1 1/4 cawan gula kaster

1 sk white distilled vinegar

1 sk baking soda 


Cara-cara:

Pukul minyak dan gula sehingga sebati dan masukkan telur, pukul lagi sehingga kembang dan ringan selama 2-3 minit.


Satukan tepung gandum, serbuk koko dan garam sebelum diayak. Dalam mangkuk lain, satukan buttermilk, pewarna merah dan esen vanila.


Menggunakan kelajuan sederhana, masukkan 1/2 dari tepung diikuti dengan buttermilk dan akhir sekali kesemua baki tepung.  

Dalam satu mangkuk kecil, campurkan cuka dengan baking soda. Campuran akan berbuih atau berbusa. Dengan segera tuang ke dalam adunan dan terus kaup balik.


Masukkan adunan ke dalam loyang 4 persegi saiz 9x9 atau 10x10 inci yang telah diletakkan baking paper. Ketepikan lebih kurang 2-3 sudu besar adunan kek untuk dibuat corak atas lapisan cheese nanti. 

Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 50 minit hingga 1 jam atau sehingga kek masak. Sementara kek dibakar, boleh sediakan adunan cheese.


Setelah kek masak, boleh ditekan tekankan sedikit kek jika ianya agak meninggi. Kemudian tuangkan adunan cheese dengan tak perlu disejukkan. Ratakan lapisan cheese.  

Lapisan Cheese

Bahan bahan:

350 gm cream cheese

1 cawan gula ising

1 biji telur gred A (saya guna gred B)

1 sb jus Lemon


Cara cara:

Dengan menggunakan electric mixer, putar cream cheese hingga berkrim. Masukkan gula icing dan pukul hingga sebati. Kemudian masukkan telur dan putar lagi hingga sebati. Kemudian masukkan jus lemon dan putar lagi. Tuangkan atas brownies yang telah masak tadi dan ratakan. 

Nota:
1. Buangkan baking paper dari brownies dan simpan brownies dalam peti ais utk mendapatkan rasa yang lebih sedap dan brownies juga lebih mudah dan cantik dipotong bila sejuk.

2. Utk membakar selepas dimasukkan lapisan cheese, boleh lah menggunakan api bawah sahaja apabila permukaan cheese mula menampakkan warna keperangan.

3. Boleh juga jika ingin menggunakan tepung gandum biasa, cuma tambahkan 1 sudu kecil baking powder dan 1/2 sudu kecil soda bikarbonat (kemudian ayakkan sekali dgn tepung dan serbuk koko). Shiela menggunakan tepung kek  yang boleh dibuat sendiri iaitu bagi 1 cawan, masukkan 2 sudu besar tepung jagung dan selebihnya dengan tepung gandum.

4. Utk mendapakan potongan yg licin dan cantik, gunakan pisau yang dipanaskan terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment